Basisprincipes/essenties
Ondernemen
‘jouw initiatief is welkom’
+ initiatief nemen, zaken aan de orde stellen, met voorstellen komen
+ uitproberen, origineel kiezen
+ kwaliteiten effectief inzetten
+ ambities tonen, er in geloven, doorzetten
+ doelbewust handelen
+ informatiebronnen aanboren
Plannen
‘durf te dromen’
+ weten hoe een periode (les, dag, week) is opgebouwd
+ kunnen vertellen wat er van je verwacht wordt
+ spullen snel en goed verzamelen
+ dingen in de goede volgorde doen
+ eigen leerdoelen kunnen bepalen
+ een dag kunnen plannen
+ een langere periode zelfverantwoordelijk plannen
Samenwerken
‘samen kunnen we meer’
+ delen met anderen
+ aandachtig luisteren en verschil van mening respecteren
+ sociaal bewust zijn
+ aanwijzingen volgen en geven
+ aanbieden anderen te helpen
+ respect voor school- en groepsregels
Creëren
‘alles is mogelijk’
+ onderzoeken, dingen uit elkaar halen
+ alles willen weten, vragen stellen
+ snel originele ideeën hebben, niet tevreden met gewoon doorzetten
+ het beste uit jezelf halen
+ makkelijk overschakelen naar ander gezichtspunt
+ makkelijk voortborduren op ideeën van anderen
Presenteren
‘laat zien wie je bent’
+ durf, originaliteit en passie tonen
+ natuurlijke authentieke houding
+ contact met de toehoorders- centrale plek
+ gebruik van(grote) gebaren
+ goede articulatie, stemvolume, spreektempo, dynamiek
+ goed taalgebruik
+ goede verzorging
Reflecteren
‘wat is jouw wens, waar word jij blij van?’
+ laten zien wat er geleerd is
+ feedback vragen en geven (tips en tops)
+ vertellen hoe het anders had gekund
+ aanpak evalueren en consequenties aan verbinden
+ werk nakijken, beoordelen en gevolgen trekken
+ beargumenteren waarom je doet wat je doet
+ portfolio’s samenstellen, eigen ontwikkeling presenteren.
Verantwoorden
‘hoe vind je het effect van wat je gedaan hebt?’
+ kunnen vertellen waarom je wat hebt gedaan
+ spullen opruimen
+ voor jezelf en voor anderen zorgen
+ zelf om uitleg vragen
+ willen meepraten en beslissen
+ consequenties overzien van handelen
+ initiatieven nemen om dingen te verbeteren
Zorgen voor
‘wij helpen elkaar’
+ zorgen voor jezelf
+ zorgen voor anderen
+ zorg hebben voor materialen waar je gebruik van maakt in de school
+ binnen m.n. de tafelgroep hulp bieden
+ het op orde houden van eigen werkplek, die van de tafelgroep, de schoolwoonkamer, werkruimtes van de school en van de directe schoolomgeving
+ zorgen voor planten en dieren
Communiceren
‘jouw mening telt’
+ actief luisteren
+ nadruk leggen op dialoog en niet op discussie/tweerichtingsverkeer
+ je voor de ander openstellen
+ leren van verdraagzaamheid: geduld
+ gedachten onder woorden leren brengen zodat anderen die begrijpen
+ ontwikkelen van een goed zelfbeeld
+ kritisch leren staan t.o.v. verstrekte informatie
+ kunnen genieten van wat anderen inbrengen
Respecteren
‘zijn wie je bent’
+ rekening leren houden met gevoelens van anderen: inclusief leren denken/ empathie
+ terughoudend leren zijn met oordelen